fbpx
Fundacja Edumind
  • Strona główna
  • O Nas
    • Misja
    • Nasz zespół
  • Treningi uważności
    • DLA UCZNIÓW
    • Dla szkół
    • DLA RODZICÓW
    • DLA NAUCZYCIELI
    • DLA FIRM
  • Cooperation
  • Kontakt
  • kontakt@fundacjaedumind.pl
  • BLOG
  • KONTAKT
  • NEWSLETTER
  • Polityki Prywatności RODO
  • Polski
  • English
Fundacja Edumind
  • Facebook
  • In
  • Linked
  • STRONA GŁÓWNA
  • O NAS
    • MISJA
    • NASZ ZESPÓŁ
  • O MINDFULNESS
  • TRENINGI UWAŻNOŚCI
    • DLA UCZNIÓW
    • DLA SZKÓŁ
    • DLA RODZICÓW
    • DLA NAUCZYCIELI
    • DLA FIRM
  • AKTUALNOŚCI
  • WSPÓŁPRACA
  • WESPRZYJ NAS

Relacja z konferencji Redukcja stresu w szkole

Homepage Aktualności Relacja z konferencji Redukcja stresu w szkole
Aktualności

Relacja z konferencji Redukcja stresu w szkole

28 października 2018
By fundacja
0 Comment
1407 Views
11 września nasza Fundacja zorganizowała konferencję Redukcja stresu w szkole.
Miałyśmy przyjemność gościć ponad 50 osób z całej Polski zainteresowanych metodami łagodzenia stresu szkolnego- nauczycieli, pedagogów, psychologów oraz kadrę zarządzającą w edukacji.
Podczas konferencji mogłyśmy wysłuchać ciekawych wystąpień dr Marka Kaczmarzyka- biologa, neurodydaktyka i memetyka z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, dr pedagogiki Marty Znanieckiej z Gdańska, wicedyrektora Szkoły Podstawowej im S.B Lindego Wojciecha Wnuka oraz prezentacji członkiń zarządu Fundacji EduMind.
W sesji I konferencji prowadzonej przez dr Marka Kaczmarzyka przyglądaliśmy się ludzkiemu mózgowi i jego możliwościom. Badania, które dr Kaczmarzyk przeprowadził kilka lat temu w Pracowni Dydaktyki Biologii Uniwersytetu Śląskiego wskazują, że jest spore ograniczenie związane z możliwościami systemu nerwowego. W praktyce szkolnej często chodzi o to aby przekazać jak najwięcej w jak najkrótszym czasie. Niestety najbardziej wyrafinowane i nowoczesne metody dydaktyczne nie zmienią pojemności pamięci roboczej uczniów. Wiele nieporozumień wynikających z zachowań dzieci, które wydają się nauczycielom nieadekwatne do poleceń i intencji, wynika z ograniczonych możliwości poznawczych ludzkiego mózgu. Wiedza o możliwościach mózgu jest bezcenna, a znajomość procesów w nim zachodzących może wpływać na relacje i porozumienie w szkole.
W sesji II konferencji wysłuchaliśmy prezentacji dr Marty Znanieckiej „Praktyka mindfulness w szkole-kształcenie umysłu i serca”. Podczas tej części poznaliśmy historię podejścia konteplatywnego w pedagogice na przestrzeni stuleci. Można powiedzieć, że treningi Uważności sięgają korzeniami do teorii i założeń z przeszłości, jednak obecnie są odpowiedzią na stres, przeciążenie poznawcze i ogromne oczekiwania we współczesnej szkole. Ćwiczenia, których mieliśmy okazję wspólnie doświadczyć nie wymagają wielu przygotowań, wystarczy tylko odpowiednio przeszkolony nauczyciel, który sam praktykuje Uważność. Ktoś taki już samą swoją uważną obecnością stwarza na zajęciach atmosferę bezpieczeństwa i zaufania.
Sesja III była poświęcona rozwojowi nurtu mindfulness na świecie. Sesję prowadziły Weronika Chmielewska i Magdalena Kulińska z Fundacji EduMind by Smartt. Podczas sesji odbyliśmy podróż odwiedzając kilka organizacji zajmujących się popularyzowaniem Uważności w edukacji: MindUP(USA), Mindful Schools (USA), Mindful Education (USA), AtentaMente(Meksyk), Mindfulness in Schools Project (UK) przyglądając się ich działaniom i sposobom wdrażania praktyki Uważności w szkołach.Podczas tej sesji mieliśmy okazję wysłuchać krótkiego filmu nagranego specjalnie na konferencję przez jednego z liderów ruchu mindfulness w USA Daniela Rechtschaffena, który podzielił się z nami swoim doświadczeniem i inspiracjami w pracy ze szkołami.
Sesję IV współprowadzili Ewa Orłowska z Fundacji EduMind oraz Wojciech Wnuk, wicedyrektor Szkoły Podstawowej im. Samuela Bogumiła Lindego. Podczas tej części padły ważne stwierdzenia: 
-edukacja opiera się na relacji
-relacje potrzebują bezpiecznej przestrzeni
-zachowania automatyczne blokują relację
-reaktywność i ocena nie budują bezpieczeństwa
-Uważność wytrąca z automatyzmów, pomaga znaleźć oparcie w sobie
-Uważność pomaga odróżnić obawy i myśli od faktów
-Uważność buduje bezpieczeństwo i wzajemny szacunek
Przykładem szkoły, w której Uważność gości na codzień w planie lekcji, jest Szkoła Podstawowa im. Samuela Bogumiła Lindego na warszawskim Ursynowie. Wicedyrektor tej placówki Wojciech Wnuk dzielił się doświadczeniami z 2 lat wdrażania praktyki Uważności.
Nasza konferencja odbyła się w przyjaznej przestrzeni Centrum Promocji Zdrowia Falenty.

Previous Story
Konferencja Redukcja stresu w szkole
Next Story
Relacja z konferencji Szkoła z Zespołem Aspergera

Aktualności

  • (S)pokój nauczycielski – bezpłatne materiały o mindfulness
  • Oferta warsztatów dla nauczycielek i nauczycieli
  • Rodzicielstwo z uważnością i współczuciem (MCP)
  • Uważność z Klasą – 12-tygodniowy program przygotowujący do włączania elementów uważności do pracy z dziećmi edycja 2025
  • Trening uważności dla Nauczycieli 8 tyg kurs Życia opartego na uważności
  • Budowanie dobrostanu psychicznego w edukacji – spotkanie informacyjne o rocznym programie dla nauczycieli

O Nas

Inicjujemy  rozwój  praktyki uważności w środowiskach zagrożonych stresem i wypaleniem.

Follow

Polityki Prywatności

Skontaktuj się z nami

ul. Łucka 20 lok 1301
00-845 Warszawa
kontakt@fundacjaedumind.pl


Aktualności

  • (S)pokój nauczycielski – bezpłatne materiały o mindfulness
  • Oferta warsztatów dla nauczycielek i nauczycieli
  • Rodzicielstwo z uważnością i współczuciem (MCP)
  • Uważność z Klasą – 12-tygodniowy program przygotowujący do włączania elementów uważności do pracy z dziećmi edycja 2025


Copyright ©2018 Fundacja EduMind . design by nunu
Wspieraj nas za darmo

Wspieraj nas za darmo

szukaj