Szereg badań dotyczących uważności wskazuje, że nawet kilkuminutowa codzienna praktyka ma wiele korzyści zdrowotnych: relaksuje, poprawia koncentrację, obniża stres, wzmacnia kontakt z ciałem i autoregulację emocji, uczy akceptacji oraz życzliwości dla samego siebie.

O Mindfulness:
Mindfulness - na język polski tłumaczymy jako uważność, pełnia obecności. To wrodzona umiejętność bycia w pełni świadomym bieżącej chwili. To trening zauważania doznań fizycznych, emocji, myśli oraz otoczenia zewnętrznego z ciekawością i bez oceniania. Ćwiczenia mindfulness to praktyki polegające na koncentrowaniu się i utrzymywaniu skupienia na jednej czynności np. na oddychaniu, chodzeniu, jedzeniu.
Podczas ćwiczeń uważności poznajemy ciało bezpośrednio i chwila po chwili akceptujemy jego nieustającą zmienność i żywotność. Zdolność wracania uwagą do ciała w stresujących sytuacjach jest bardzo przydatną umiejętnością, dzięki której możliwe jest przywrócenie równowagi i dobrostanu.
Mindfulness:
- Nie jest religią.
- Nie wymaga żadnych specjalnych umiejętności ani wiedzy.
- Nie jest to środkiem dyscyplinującym.
- Nie jest utrzymywaniem jedynie spokoju. Nie wyeliminuje z życia smutku i trudności.
- Nie jest panaceum na wszystko.
- Nie jest dążeniem do braku myślenia, skupianiem się na pozytywnym myśleniu.
- Nie jest relaksacją ani terapią.
- Nie polega na zapatrzeniu się w samego siebie.

Definicja wg. Jona Kabat- Zinna
„Uważność oznacza zwracanie uwagi w szczególny sposób: celowo, w chwili obecnej i bez oceniania.”
Literatura na temat mindfulness:
- Jon Kabat- Zinn „Mindfulness dla początkujących”, 2014, wyd. Czarna Owca
- Jon Kabat- Zinn „Gdziekolwiek jestes bądź. Przewodnik uważnego życia.” 2007, wyd. IPSI Press
- Jon Kabat- Zinn „Życie piękna katastrofa. Mądrością ciała i umysłu możesz pokonać stres, choroby i ból”, 2013, wyd. Czarna Owca
- Jon Kabat- Zinn, John Teasdale, Mark Williams, Zindel Segal „Świadomą drogą przez depresję. Wolność od chronicznego cierpienia”, 2009, wyd. Czarna Owca
- Mark Williams, Dany Penman „Mindfulness. Trening uważności”, 2015, wyd. Samo Sedno
- Ronald D. Siegel „Uważność. Trening pokonywania codziennych trudności”, 2011, wyd. Czarna Owca
- Danny Penman, Vidyamala Burch „ Mindfulness dla zdrowia”, 2016, wyd. Samo Sedno
- Thich Nhat Hanh „Smak. Świadome odżywianie”, 2011, wyd. Czarna Owca
- Thich Nhat Hanh „Cud uważności” wyd. Czarna Owca
- Jack Kornfield „Mądrość serca”, 2017, wyd. Samsara
- Jack Kornfield „Oświecenie serca”, 2018, wyd. Samsara
- Sharon Salzberg „Siła medytacji” 2011, wyd. Charyzma
- Saki Santorelli „Twoje zdrowie potrzebuje Ciebie”, 2017 wyd. centerformindfulness
- Dan J. Siegel „Rozwój umysłu. Jak stajemy się tym kim jesteśmy” wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego
- Dan J. Siegel „Psychowzroczność. Przekształć swój mózg zgodnie z regułami nowej wiedzy o empatii”, 2011, wyd. Media Rodzina
- Rick Hanson „Szczęśliwy mózg”, 2016, wyd. GWP
Literatura na temat mindfulness w edukacji w języku angielskim:
- Daniel Rechtschaffen „The way of Mindful Education”; 2014, wyd. W.W. Norton&Company
- Daniel Rechtschaffen „The Mindful Education Workbook”; 2014, wyd. W.W. Norton&Company
- Craig Hassed, Richard Chambers „Mindful Learning”; 2015, wyd. Shambala
- Christopher Willard „Child’s Mind: Mindfulness Practices to Help Our Children Be More Focused, Calm, and Relaxed”; 2010, Prallax Press
- Christopher Willard „Raising Resilience: The wisdom and science of happy families and thriving children”; 2017, Sounds True
- Christopher Willard „Growing Up Mindful: Essential Practices to Help Children, Teens, and Families Find Balance, Calm, and Resilience „ ; 2016 , Sounds True
- Christopher Willard, Amy Saltzman „Teaching Mindfulness Skills to Kids and Teens”; 2017, Guilford Press
- Thich Nhat Hanh „Planting Seeds: Practicing Mindfulness with Children” 2007, Prallax Press
- Amy Saltzman „A Still Quiet Place” , 2014, New Harbinger Publications
- Mitch R. Abblett PhD, Christopher Willard „Mindfulness for Teen Depression: A Workbook for Improving Your Mood”; 2016, New Harbinger Publications
Literatura na temat mindfulness dla dzieci i młodzieży:
- Eline Snel „Uważność i spokój żabki”, 2015, wyd. Co Ja Na To
- Eline Snel „Daj przestrzeń i bądź blisko” 2017, wyd. Co Ja Na To
- Goldie Hawn, Wendy Holden „10 minut uważności. Jak pomóc dzieciom radzić sobie ze stresem i strachem”, 2013, wyd. Laurum
- Susan Keiser Greenland „Dziecko wolne od stresu”, 2012, wyd. Czarna Owca
- Susan Kaiser Greenland „Zabawa w Uważność Mindfulness i medytacja dla dzieci, młodzieży i rodzin”, 2017 ,wyd.Galaktyka
- Dan J. Siegel Mary Hartzell „Świadome rodzicielstwo”, 2015, wyd. Mind
- Agnieszka Pawłowska seria książek dla dzieci „Kraina Uważności”, 2015, wyd. Kraina Uważności
Video:
- Co to jest mindfulness? – Jon Kabat Zinn na UC Berkeley’s Greater Good Science Center
https://www.youtube.com/watch?v=xoLQ3qkh0w0 - Rola Mindfulness w edukacji – Jon Kabat Zinn na UC Berkeley’s Greater Good Science Center
https://www.youtube.com/watch?v=fEINtdXIqns - Mindfulness i integracja neuronalna -Daniel Siegel na TEDxStudioCityED
https://www.youtube.com/watch?v=LiyaSr5aeho - Dr. Tish Jennings o korzyściach z praktyki mindfulness dla nauczycieli na TEDxWashingtonSquare
https://www.youtube.com/watch?v=00TSpqilzz0 - Daniel Rechtschaffen o uważnej edukacji
https://www.youtube.com/watch?v=EIMueMdL71w - Healhy Habits of Mind – film fundacji Mindful Schools
https://vimeo.com/70357535 - Uważność w edukacji czyli mindfulness w szkole- reportaż o treningu uważności przeprowadzonym przez Agnieszkę Pawłowską (certyfikowaną trenerkę mindfulness) w szkole podstawowej Cogito w Połocku
https://www.youtube.com/watch?v=nr3PGq7jjJc
Artykuły naukowe dotyczące mindfulness w edukacji w języku polskim:
- Anna Dębska, Barbara Jacennik (2016), „Programy nauczania uważności dla dzieci i młodzieży – z perspektywy szkolnictwa polskiego” , Przegląd Badań Edukacyjnych, Metaanalizy Badań Edukacyjnych
https://www.researchgate.net/publication/314260395_Programy_nauczania_uwaznosci_dla_dzieci_i_mlodziezy_-_z_perspektywy_szkolnictwa_polskiego_Mindfulness_Training_Programs_for_Children_and_Youth_-_a_Review_from_the_Perspective_of_Polish_Education - Kochanowska Kaian E. (2012), „Uważny nauczyciel”, „Psychologia w szkole”, nr 3
http://www.wccm.pl/data/www.wccm.pl//download/pws_2012.03_medytacja.pdf - Radoń S. (2013), „Uważność jako ponadkulturowe wyzwanie dla polskiej edukacji” w: N. Majchrzak , A.Zduniak (red.), Edukacja międzykulturowa w warunkach kultury globalnej. Od rozwiązań definicyjnych do praktycznych zastosowań. Edukacja XXI w., T1/30, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań.
https://www.researchgate.net/profile/Stanislaw_Radon/publication/260600012_Mindfulness_as_meditation_on_education_facts_and_myths/links/0f317531d8e9b35bff000000/Mindfulness-as-meditation-on-education-facts-and-myths+&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=pl - Radoń S. (2014a), Uważność jako medytacja w edukacji: fakty i mity, w: Współczesne zagrożenia: fakty i mity, KUL, Lublin, s. 299–317
https://www.researchgate.net/profile/Stanislaw_Radon/publication/260600012_Mindfulness_as_meditation_on_education_facts_and_myths/links/0f317531d8e9b35bff000000/Mindfulness-as-meditation-on-education-facts-and-myths+&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=pl - Radoń, S., Rydzewska, M. (2016). Skrócona Wersja Pięciowymiarowego Kwestionariusza Uważności
https://www.researchgate.net/profile/Stanislaw_Radon/publication/304524528_Validation_of_the_polish_version_of_Short_Form_Five_Facet_Mindfulness_Questionnaire/links/5947eec30f7e9b1d9b22feef/Validation-of-the-polish-version-of-Short-Form-Five-Facet-Mindfulness-Questionnaire.pdf
Organizacje w świecie zajmujące się Mindfulness w edukacji: