TRENINGI UWAŻNOŚCI

Historia

Pierwszym i najbardziej znanym programem opartym na uważności jest rozpoczęty w latach 70. przez Jona Kabat-Zinna w University of Massachusetts Medical Center – Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR).
Skuteczność MBSR w zakresie leczenia wielu zaburzeń psychicznych i somatycznych potwierdzono licznymi badaniami. W szczególności zweryfikowano wpływ na leczenie zaburzeń lękowych (Kabat-Zinn i in., 1992), depresji (Segal i in., 2002), uzależnienia od substancji psychoaktywnych (Marlatt i in., 2002), zaburzeń odżywiania (Kristeller i in., 1999), chorób skóry (Kabat-Zinn i in., 1998), syndromu przewlekłego zmęczenia i wypalenia (Flook i in., 2013) oraz nowotworów (Cramer i in., 2012). Od 2004 r. program MBSR jest rekomendowany przez brytyjski National Institute for Health and Clinical Excellence.

Uważność w edukacji

Wprowadzanie mindfulness do edukacji zostało zainspirowane doniesieniami o skuteczności treningu uważności w różnych obszarach zdrowia psychicznego takich, jak: stres, nadpobudliwość czy niewrażliwość społeczna, z którymi borykają się szkoły w wielu krajach Europy i w USA.
Od roku 2000 w USA mindfulness był wprowadzany oddolnie do szkół przez pasjonatów takich jak: Susan Kaiser Greenland -autorkę programu programu „Inner Kids” oraz książek o tematyce uważności, Megan Covan, Chrisa McKenna, Vinnego Ferraro i Daniela Rechtschaffena związanych z organizacją Mindful Schools.
W 2004 roku powstał program o nazwie Mind Up. Został opracowany i sfinansowany przez fundację Hawn Foundation założoną przez aktorkę Goldie Hawn. Program ten łączy w sobie elementy treningu uważności i współczucia dla dzieci. Do tworzenia tego programu zaproszono znanych naukowców i praktyków uważności, którzy zbadali jego wpływ na dzieci. Do tej pory z programu Mind Up na całym świecie skorzystało ok. 6 mln dzieci.
Pierwsze zorganizowane na dużą skalę wprowadzanie programu mindfulness do planu zajęć uczniów rozpoczęło się w 2007 r. w Wielkiej Brytanii. Ogólnokrajowy program pod nazwą .b posiada swój odpowiednik dla młodszych uczniów – Paw b.
Obecnie programy oparte na uważności są oferowane dzieciom w wielu krajach na świecie- Holandii, Belgii, Danii, Nowej Zelandii, Australii…
Badania pokazują, że uważność przynosi bardzo korzystne rezultaty dla uczniów:
24 tygodniowy trening uważności dla klas 1-3 skutkował lepszym skupieniem na zadaniu i poważnym zmniejszeniem symptomow ADHD ( Napoli, Krech& Holley, 2005)
Badania efektów treningów uważności prowadzony dla uczniów w pokazały, że trening uważności prowadzony w szkole może pomóc zmaniejszyć objawy i zapobiec depresji u nastolatków ( Raes, Griffith, Van der Grucht& Williams, 2013)
Trening redukcji stresu zaadoptowany dla nastolatków pokazał, że MBSR w ocenie uczestników obniżył symptomy takie jakniepokój, depresja, i somatyczne objawy stresu a podwyższył poczucie własnej wartości i polepszycl jakość snu (Biegel, Warren Brown, Shapiro &Schubert, 2009).
Także badania Margaret Kemeny nad efektami 8-tygodniowego treningu uważności dla nauczycieli na uniwersytecie California w San Francisco wskazują na pozytywne efekty jak zmniejszenie niepokoju i stresu i depresji z równoczesnym podwyższeniem współczucia. U osób podtrzymujących praktykę efekty utrzymywały się także 5 miesięcy po zakończeniu treningu (Kemeny et al., 2012).

TRENING UWAŻNOŚCI

DLA SZKÓŁ

CZYTAJ WIĘCEJ
TRENING UWAŻNOŚCI

DLA UCZNIÓW

CZYTAJ WIĘCEJ
TRENING UWAŻNOŚCI

DLA NAUCZYCIELI

CZYTAJ WIĘCEJ
TRENING UWAŻNOŚCI

DLA RODZICÓW

CZYTAJ WIĘCEJ
TRENING UWAŻNOŚCI

DLA FIRM

CZYTAJ WIĘCEJ
TRENING UWAŻNOŚCI

O MINDFULNESS

CZYTAJ WIĘCEJ